A Half-Life 1.1.1.0-es verziójának megjelenése óta sokat változott a videókészítés technikája is: most már sokkal könnyebb videó fájlt készíteni egy demó fájlból. Mivel a neten sehol nem található ehhez leírás, úgy döntöttem készítek róla egyet.
1. lépés, a demó felvétele
Ahhoz, hogy videót tudj csinálni, elõször is egy demóra van szükséged. A legtöbb ember tudja, hogy hogyan kell demót készíteni Half-Life-ban, ám aki mégse tudná, annak leírom:
1., Játék közben ezt kell írnod a console-ba: record demoname.dem (a fájl neve természetesen más is lehet).
2., A demó leállításához a „stop” parancsot kell alkalmaznod. A felvétel automatikusan is leáll, ha kilépsz a szerverrõl.
3., Ezek után a mod (jó esetben „cstrike”) könyvtáradban fogod találni a demót, azzal a névvel, amit a játékban adtál meg neki (pl. Half-Life/cstrike/demoname.dem).
2. lépés, a demó lejátszása és a bmp fájlok készítése
Ahhoz, hogy a demót egy videószerkesztõbe tudd tenni, elõször is bmp fájlokba kell konvertálnod. Ehhez sok szabad helyre van szükség a merevlemezeden (ez a demó nagyságának és a játékban használt felbontásodnak függvénye), ezért bizonyosodj meg róla, hogy elég van-e belõle azon a meghajtón, amelyre a Half-Life-ot installáltad.
Az egyszerûség kedvéért ajánlom a sokak által ismert Geekplay nevû demólejátszó program 5.0-s verziójának igénybe vételét.
A Geekplay installálása után menj abba a könyvtárba, ahol a demó fájl található és indítsd el azt egy dupla kattintással. Ezzel elindul a program és láthatóak lesznek a különféle beállítások. Ajánlatos 640x480, vagy kisebb felbontást állítani a "Convert resolution” gomb segítségével. Nagyobb felbontás esetén ugyanis a fájl mérete és az elkészítéshez szükséges idõ is megnõ. A konvertálás után indítsd el a demót a „Play” gombbal.
A demó betöltése után a „startmovie” console parancsot kell alkalmaznod. Ennek a parancsnak két adatra van szüksége: a videófájl nevére és a lejátszáskor használatos fps-re. A név akármilyen egyszerû szó lehet, az fps-t pedig ajánlatos 30-ra tenni. A parancsodnak tehát valahogy így kell kinéznie: startmovie videoname 30. Ezek után elindul a videó felvétele. Ne ijedj meg, ha az fps-ed drasztikusan csökkenni kezd. Ebben az esetben ez természetes. A videó felvétele csak akkor megy végbe, ha a console nem látható! Ellenkezõ esetben a felvétel nem történik meg! Így a felesleges részeket könnyedén kivághatod a console lehívásával. Az „endmovie” paranccsal végérvényesen állíthatod le a felvételt és léphetsz ki a Half-Life könyvtáradhoz.
Ha minden jól ment, a Half-Life könyvtárad tele lesz valami ilyesmivel: videoname00001.bmp … videoname00659.bmp. Ezek tulajdonképpen screenshot-ok a játékból, melyek a videód egy-egy képkockájának felelnek meg. Ahogyan arról
korábban szóltam, ezek sok helyet foglalnak (640x480-as felbontás esetén egy kép 900 Kbyte).
3. lépés, a videófájl elkészítése
Ezek után a screenshot-okat egy videószerkesztõ programba kell töltened, ahol aztán elkészül a videó. Ha nincs ilyened, én leginkább a VideoMach-t ajánlom. Ez egy nagyon egyszerûen használható program és a célunknak is tökéletesen megfelel.
Kezdés képen töltsd be a bmp fájlokat a File -> Open gomb segítségével. Jelöld ki az összes bmp fájlt (kattints az elsõre, majd a shift segítségével jelöld ki õket), aztán kattints az Open-re. Ezzel a bmp fájlok be lettek töltve, neked pedig nem kell mást csinálnod, mint beállítanod pár dolgot. Ezt a kép közepén található kék színû lemezre kattintva tudod megtenni. Jelöld be az Only Video-t, majd add meg a videó nevét (pl. video.avi) a Video File-nál található helyre. Ezek után kattints az ablak tetején lévõ Video fülre. Itt mindent hagyjál az eredetiben, maximum a Frame Rate-et kell állítanod annyira, amennyiben a videót vetted fel (azaz 30-ra). (Személyes tapasztalat azonban, hogy ezt a program automatikusan kitölti.) Ezek után kattints az ablak aljánál található Format Options gombra és válassz ki egy kodeket a videód számára. Én a DivX Pro 5.0 codec-et ajánlom. Végül pedig kattints a Configure gomb segítségével állíthatod a kodek tulajdonságait. A legfontosabb az Encoding Bitrate gördítõsáv, amellyel a videód méretét és minõségét tudod változtatni. Minél inkább jobbra húzod a sávot, annál jobb minõségû lesz a videód, ám ez jelentõs méretnövekedést eredményezhet. Valahol 700 és 5000 közé érdemes állítani.
Ezek után addig kell az OK-ra kattintanod, amíg vissza nem érsz a képekhez. Most már tulajdonképpen készen is vagy.
A videó elkészítéséhez kattints a kék színû lemez mellett található nyílra. Az elkészítéshez szükséges idõ a videó hosszúságától, felbontásától és a géped gyorsaságától függ. Légy türelmes. A mûvelet befejezése után, a videó automatikusan elindul és elmentõdik arra a helyre, amelyet korábban megadtál neki.
Utószó
Hosszabb, zenés videók készítéséhez mindenképpen valamilyen más, több funkciós videószerkesztõ programot ajánlok. A VideoMesh tökéletesen megfelel a demófájlok videóvá alakításához, ám kevéssé bizonyulhat egy esetleges hosszabb videó elõállításához. Más programok használatához azonban valamivel nagyobb gyakorlatra van szükség, mint ehhez, így nem árt elolvasni néhány más programokhoz való útmutatót. Én leginkább az Adobe Premiere-t ajánlom, de van még a neten számos ingyenes, esetleg trial verziós program (pl. VirtualDub), melyekkel még ennél is színvonalasabb videókat készíthetünk. |